Te Araroa

Te Araroa
Jag har länge drömt om att åka till Nya Zeeland och vandra den 3000 km långa leden Te Araroa, nu är det dags!

måndag 13 mars 2017

Trixigt längs Timaru River

Dag 99, 12 Mar, 25 km totalt: 2549 km Top Timaru Hut - Pakituhi Hut
Passade på att läsa ut boken på morgonen för i stugan låg en annan jag kunde byta mot "A season for the Dead". Därmed blev jag sist att lämna stugan vid kl 9. På kartan såg det ut att vara en lätt vandring längs Timaru River men det var ofta leden svängde brant upp på sidorna och sedan lika brant ner igen. Marken var blöt efter nattens duggregn så det var även väldigt halt, speciellt med mina totalt utslitna skor. Efter 9 km började en brant klättring uppför ca 700 höjdmeter till Stodys Hut. Där åt jag lunch med två polacker som hade gjort upp en brasa i öppna spisen så det var varmt och gött. Eftermiddagen vandrade jag uppe bland molnen. Först på fyrhjulingsvägar sedan längs en bergskam tills jag kom fram till stugan som jag idag delar med fyra andra. En av dom är tysken från igår, han är rolig, han envisas med att bara prata tyska fast ingen förstår.

4 kommentarer:

  1. Haha, gillar tysken! Kunde du inte stajla med några ord?
    Låter häftigt att vandra bland molnen.
    Hinner du köpa några nya skor eller blir det barfota sista biten?
    Kram Maja

    SvaraRadera
  2. Magnus Göransson13 mars 2017 kl. 22:35

    Jodå jag försöker så gott jag kan med de få ord jag minns. Ibland får vi till en hel konversation :)
    Skor blev fixat väldigt smidigt idag, hoppas bara jag slipper skavsår.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Den röda ryggen ser stabil ut, har hen espressomaskin och hemmabiosystem med sig?? Hur är fördelningen gympaskor v kängor ute på leden? /Jonas

    SvaraRadera
  4. Haha han sa att väskan vägde 22 kilo, han hade tre par skor och en uppsättning finkläder iaf, mycket möjligt att det fanns espressomaskin och hemnabiosystem också i väskan :)
    Skulle säga att det är övervägande del trailrunningskor på långvandrarna, speciellt dom yngre och dom som har vandrat båda öarna. Bland dom som är ute på kortare veckovandringar är det istället fler som har kängor skulle jag säga. //Magnus

    SvaraRadera