Te Araroa

Te Araroa
Jag har länge drömt om att åka till Nya Zeeland och vandra den 3000 km långa leden Te Araroa, nu är det dags!

måndag 6 mars 2017

Bonusvad över Rangitata River

Dag 92, 5 Mar, 19 km + vad över Rangitata River totalt: 2333 km Potts River Carpark - Stone Hut
Tog lite sovmorgon och läste lite bok för jag tänkte att om solen får stiga lite högre så blir det skönare att vada i det kalla vattnet. Att vada över Rangitata River ingår egentligen inte i leden, vid mera normala flöden kan det vara riskabelt och om man vill kan man beställa skjuts runt istället. Kl 9 gav jag mig av och det var inga problem alls att vada, inte värre än vissa andra floder men så var ju flödena väldigt låga nu också. Följde Bushstream upp i dalgången på andra sidan. Efter två ganska tunga stigningar i den stekande solen var jag framme vid Crocked Spur Hut där jag tog lunch. Skönt att komma undan solen, finns knappt några träd här i bergen. Fortsatte vidare och mötte två jägare som hade haft tur med jakten, den ena bar på ett huvud från en bergsget. Till slut kom jag fram till nästa stuga där jag sover i natt. Hade jag velat hade jag kunnat ta ett varmt bad, men det var lite dåligt med ved och så hade det nog inte hunnit bli varmt innan det mörknat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar