Te Araroa

Jag har länge drömt om att åka till Nya Zeeland och vandra den 3000 km långa leden Te Araroa, nu är det dags!

söndag 5 februari 2017

Kajaktur med sälar

Dag 64, 5 Feb, 0 km totalt 1807 km
Christchurch - Kaikoura
Vi tog bussen till Kaikoura kl 7, den medhavda frukosten bestod av yoghurt med färsk frukt och müsli, macka med ägg och skinka och blåbärssmoothie. Till fika hade vi färska blåbär.
Bussen var framme vid 10. Vi ägnade en stund till att ta reda på våra möjligheter för valskådning imorgon. På grund av jordbävningen som var i november förra året har naturen förändrats, bla är hamnen förstörd och det får inte plats lika många båtar längre. Därför är det nu 3 turer för valskådning per idag istället för 16. Vi står på väntelistan för imorgonbitti.
Till lunch åt vi god fish and chips med grillad färsk fisk. Efter lunch hittade vi en perfekt bänk som någon redan hade märkt med våra initialer.
På eftermiddagen var vi på äventyr. Vi hyrde en kajak och paddlade 3 timmar. Det har varit strålande sol idag också så perfekt kajakväder, lite synd att det var väldigt stark vind så det var jobbigt att paddla tillbaka. Vi såg en pingvin,  massvis med sälar och vi gick i land och solade en stund på en strand. Det är magiska vyer häromkring med berg och hav.  Vattnet har en härlig blå färg och det ser ut som att det varit torrt här ett tag för gräset är gult och frasigt.
Ikväll var duschen extra skön efter allt saltvatten och solkräm. Vi avslutar nu dagen med te och kaka.