Te Araroa

Te Araroa
Jag har länge drömt om att åka till Nya Zeeland och vandra den 3000 km långa leden Te Araroa, nu är det dags!

måndag 27 februari 2017

Bad i het källa

Dag 84, 25 Feb, 32 km totalt: 2135 km Hurunui Hut - Kiwi Hut
Fick lite halvdålig sömn för klockan halv 12 stövlade det in 3 högljudda jägare till. Till slut blev det tyst men redan halv 5 vaknade dom och började röja igen. Jag lämnade stugan kring kl 8 och redan efter en timmes vandring fick jag den glada överraskningen jag hade hört rycktet om. En varm källa man kunde bada i. Var väldigt varmt så man fick gå i sakta, men när man väl kommit i var det hur skönt som helst. Gick ner till floden och badade i det kalla vattnet två gånger för att svalka mig. Sedan vandrade jag vidare ännu en dag i solskenet. Mest lättvandrat i en dalgång men passerade även Harper Pass på 962 möh, uppför var det inte så brant men nerför var det värre. På sina ställen har leden saknats pga av mindre jordskred och floder som har flyttat sig i utåt i kurvorna. Idag gick jag på den coolaste bron hittills, var som att gå på lina, det var tre vajrar, två att hålla sig i och en att gå på med några skenor som häll ihop dom på sina ställen. Har passerat flera stugor idag och dom brukar jag använda som rastplatser för att slippa sandflugor. Idag verkar jag få bo själv i en gammal stuga från 1967.

2 kommentarer:

  1. Badet ser härligt ut, men bron....... Roligt att höra om ditt fortsatta äventyr. Kram

    SvaraRadera
  2. Magnus Göransson2 mars 2017 kl. 18:20

    Badet var hur skönt som helst, saknades bara en kall cola :)
    Och bron var spännande kan man säga..
    Kram

    SvaraRadera