Te Araroa

Jag har länge drömt om att åka till Nya Zeeland och vandra den 3000 km långa leden Te Araroa, nu är det dags!

lördag 17 december 2016

Lite av varje

Dag 14, 17 Dec, 37 km totalt: 445 km Ruakaka - Mangawhai Heads
Lite sovmorgon tog vi så vi lämnade våra stugor efter en god natts sömn först klockan 0830. Började med några kilometer strandvandring sedan en bit asfaltsväg då hade vi hamnat i Waipu. Där fick vi oss en riktigt bra förmiddagsfika, pizza och morotskaka. Kakan var nästan lika bra som syrrans morotskaka men bara nästan. Robert åt en skaldjurspaj vilket han sedan fick ångra, han har haft lite dålig mage sedan dess men imorgon är det förhoppningsvis bra igen. Fortsatte längs vägen ut ur stan innan vi vek av på en mindre väg som skulle ta oss upp i ett skogsområde. Solen har varit brännhet idag så vi blev aningen besvikna när skogen visade sig vara ett kalhygge som inte bjöd på någon skugga alls. Senare på eftermiddagen kom vi iaf in i riktig skog så det var skönt att till slut få lite skugga efter att ha jobbat oss upp massa höjdmeter i solen. Sedan var det dags att vandra utför igen mot kusten genom fårhagar och avslutningsvis längs en klippa som sluttade brant mot havet. Nu har vi hamnat på ett picnicområde vid stranden. Camping förbjuden så vi tältar lite diskret bakom toaletterna.

1. Grymt kul att läsa hur det går, inga mera skavsår eller blåsor? Naturen är ju fantastisk och leden verkar vara fint ordningsställd med trappor bla.

2. Fötterna mår bättre dom har börjat förstå vad jag har tänkt utsätta dom för :)
    Dom första blåsorna har lagt sig och svullnaden har gått bort. Har fått några nya blåsor istället men inget allvarligt.
    Leden är fin, ibland lite dåligt skyltad och mycket vandring på vägar men vyerna är storslagna.

3. Så mycket vackra bilder! Kul som vanligt att följa dina äventyr!!
    Lovar att baka en morotskaka till dig när du kommer hem! Får bli med några påskkycklingar på. Ta hand om dig! /Maja

1. Låter bra det, den ser jag fram emot.