Te Araroa

Te Araroa
Jag har länge drömt om att åka till Nya Zeeland och vandra den 3000 km långa leden Te Araroa, nu är det dags!

onsdag 14 december 2016

15 km asfaltsväg

Dag 10, 32 km totalt: 305 km Papakauri stream - Taupari stream
Kom iväg lite senare än vanligt ca 0730 då höll dom andra tre fortfarande på att äta frukost. Hade en lätt vandring utför på fyrhjulingsvägar första 5 km. Sedan kom vi ner till en asfaltsväg som vi följde i 15 km. Rätt trist och hårt för fötterna men bitvis bjöd vägen på riktigt fina vyer iaf. Så dök det upp en skylt om en bensinmack om 7 km så vi trodde vi skulle kunna få en glass men den visade sig ligga 2,5 km från leden och den omvägen var det inte värt. Hittade en fin lunchplats med fin utsikt, passade även på att ta en lite tupplur, det har börjat bli tradition. Framåt eftermiddagen kom vi in i skogen igen, men stigen var lättframkomlig så redan strax efter 17 var vi framme vid den planerade campingplatsen. Precis intill en bäck i skogen så inatt somnar man gott till det porlande ljudet.

Dagens utrustning är skorna. Jag går i ett par vanliga löparskor och trivs bra med det. Dom blir lätt blöta men torkar även ganska snabbt. Det är det ända jag har med mig att sätta på fötterna och det räcker bra. Många går i kängor och har ett par flip-flop på kvällarna, vissa har även tre par skor med sig. Jag prioriterar att hålla ner vikten på packningen istället för komfort på campingen.

2 kommentarer:

  1. Bästa löparskomärket!

    SvaraRadera
  2. Och vandringssko :) fast jag kommer nog slita ut tre par under denna vandring räknar jag med.

    SvaraRadera