Te Araroa

Jag har länge drömt om att åka till Nya Zeeland och vandra den 3000 km långa leden Te Araroa, nu är det dags!

tisdag 20 december 2016

Kajaktur

Dag 17, 20 Dec, 36 km totalt: 542 km Kraack road - Hatfields Beach
Vara lite extra snabba iväg imorse för idag hade vi en tid att passa. Lättvandrat hela förmiddagen på grusvägar och fina leder, när lederna är nära bebyggelse så lyxar dom ibland till det med att bygga trappor och lägga grus på leden. Det var bra för då var vi framme i Puhoi så tidigt att vi både han handla och äta lunch innan vi gick bort till kajakcentret. Vi var nämligen tvungna att tajma tidvattnet så att det var på väg ut för härifrån följer leden floden och man kan paddla kajak 8 km. Skönt med lite omväxling och göra något annat än att vandra. Väl framme fick vi tillbaka ryggsäckarna och vi vandrade vidare. Nu var tidvattnet så lågt att det gick bra att runda några uddar genom att gå på klippor som annars är täckta med vatten. Nu börjar vi komma in mer i bebyggelse och det blir svårare att hitta bra tältplatser. Idag blir det vid en strand precis bredvid en väg så inatt blir det öronproppar.

Dagens utrustning är stavarna av märket Leki. Teleskopmodel av kolfiber, längd justerbar mellan 75 och 130 cm. Handen sitter fast som i en handske som när man åker längdskidor men genom att trycka med tummen på toppen så kommer man loss. Väldigt smidigt när man behöver använda händerna. Verkar hållbara men det återstår att se, dom har iaf redan hållit längre än mina vikbara Black Diamond-stavar. Vikt 389g.

1. Hej Magnus! Kul att läsa om dina strapatser. Jag undrar om du fick med några julklappar? Jag läste att det hade spolats upp ett sjöodjur i Auckland. Ni kanske träffar på det. God Jul och ett Gott Nytt År. Hälsningar Tryggve.

2. Hej Tryggve! Ja det är därför väskan är så stor och tung nu efter jul blir den lättare när alla klappar är öppnade :) Haha nej vi hade en liten julafton hemma innan jag åkte så det är redan avklarat. Jag ska hålla utkik efter sjöodjuret och hoppas det inte kommer fler och slukar oss för i eftermiddag ska vi vada över en djup flod.
    God Jul och Gott nytt år!