Te Araroa

Te Araroa
Jag har länge drömt om att åka till Nya Zeeland och vandra den 3000 km långa leden Te Araroa, nu är det dags!

tisdag 13 december 2016

Åkt bilfärja och liftat

Dag 9, 31 km totalt: 273 km Hobson Hill - Papakauri stream
Hade en riktigt blåsig kväll på vår tältplats men när solen gick ner blev det vindstilla. Vaknade som vanligt vid kl 6, åt frukost och gjorde oss klara kom iväg vid kl 7. Gick på bilväg ner till Pahia och eftersom tidvattnet var ute så kunde vi fortsätta längs vattnet på stränder och klippor. Från Opua går leden 11 km på vatten som man kan välja hur man tar sig över. $100 båttaxi, hyra kajak för $135 eller som vi och dom flesta andra $1 bilfärja och sedan lifta till där leden fortsätter. Vi hade halvdåligt flyt med att få lift där vi gick längs vägen. 3 olika bilar plockade iaf upp oss och sparade oss en del vägvandring utanför leden. Fortsatte vidare genom ett maoriägt område. Lunchade vid en flod och två unga killar med varsin 4 månaders hundvalp kom och pratade med oss. Sista biten var leden väldigt dåligt uppmärkt lättast var att följa en ström och vada från sida till sida. Kom till en liten obemannad DOC  campingplats mitt i skogen. Det är Departement Of Conservation som sköter om den så jag har köpt deras Hutpass som gör att jag får sova på deras campingar och i deras enklare stugor obegränsat under hela vandringen. Var en tysk och två australiensare här också så dom har vi hängt med under kvällen.

2 kommentarer:

  1. God morgon till dig/er och God natt från oss // MoP

    SvaraRadera
  2. Tack det samma! Fast nu är det morgon för er och kväll för mig.

    SvaraRadera