Te Araroa

Te Araroa
Jag har länge drömt om att åka till Nya Zeeland och vandra den 3000 km långa leden Te Araroa, nu är det dags!

tisdag 17 januari 2017

Highway 3

Dag 45, 17 Jan, 36 km totalt: 1205 km Whanganui - Koitiata
Sovmorgon idag, tänkte dra iväg vid kl 9 men en pingismatch och en längdhoppstävling gjorde att det drog ut på tiden ännu mer. Jag hade en matchboll i pingis men segern gick till Robert, jag fick revansch och tog segern i lämgdhoppet iaf. Första sju kilometerna följde vi floden in till city, stannade för att köpa en ny bok men hittade ingen som uppfyllde lättviktskriteriet. Fick bli en liten sodukobok istället som jag gjorde ännu lättare genom att riva bort fram och baksida samt facit. Ut från Whanganui gick vi på Highway 3 i 19 km, mycket trafik och bitvis ingen vägren gjorde det till den tråkigaste sträckan hittills. En liten sträcka hade vi iaf turen att dom höll på med vägarbete så vi fick en hel avstängd fil för oss själva. Fick höra att TA-organisationen ständigt jobbar på att få bort vägsträckorna men det är många markägare som inte vill ha leden på sin mark. Sista biten var på en mindre väg så det var skönt med lite lugn på slutet. Vi var båda helt slut när vi kom fram, märks att det var några dagar sedan man vandrade. Jag fick lite tendens till skavsår och så ömmar en häl efter långa dagar på asfalt. Vi har hamnat på en trevlig liten camping idag som är gratis för TA-vandrare. $2 fick jag betala för en 4 minuters dusch men det var det lätt värt.

2 kommentarer:

  1. Haha, älskar lättviktskriteriet! Det är inte vem som helst som tar sig in i din ryggsäck =)
    Hade ni varsin kanot när ni paddlade? Blir det fler paddlingssträckor?
    Kämpa på! /Maja

    SvaraRadera
  2. Magnus Göransson19 januari 2017 kl. 06:49

    Haha nej det gäller att hålla nere packningsvikten. Vi delade på en en kanot eller en så kallad kanadensare=öppen kanot med enkelpaddel. Det var nog sista paddelsträckan tyvärr. Kram

    SvaraRadera