Te Araroa

Te Araroa
Jag har länge drömt om att åka till Nya Zeeland och vandra den 3000 km långa leden Te Araroa, nu är det dags!

fredag 13 januari 2017

Återförening

Dag 40, 12 Jan, 28 km totalt: 1217 km Upper Retaruke Road - Whakahoro
Natten var ganska varm kanske för att vi nu är på lite lägre höjd. Lite molnigt på morgonen men det klarnade på förmiddagen. Lättvandrat på grus och asfaltsvägar hela dagen, ändå fint med gröna kullar på sidorna med betande får och knappt några bilar. Tog en långlunch i solen och var ändå framme i Whakahoro strax efter tre. Här fanns ett Café vilket var en glad överraskning. Fikade och kastade lite yxa. Plötsligt dök tysken Nikita upp som vi träffade för ett par veckor sedan, med sig hade han tjecken Michael som vi träffade första dagen när vi startade från Cape Reinga. Dom hade först tänkt bygga en flotte att åka på i floden men nu lutar det åt kanot för dom också. Inatt bor vi i en DOC-stuga och då träffar man alla möjliga, nyligen dök det  upp två svenskar som cyklar genom landet. Imorgon påbörjar vi kanotturen härifrån, lite tidigare i floden än Te Araroa-leden. Det blev mycket billigare så för hit kan dom köra kanonerna med bil istället för med båt. Så vi byter 37 km av vandringsleden mot 56 km längre kanottur i Whanganui River. Jag kommer dock att fortsätta räkna totalsträckan på det som står på kartorna blir lättast så. Avslutade kvällen med ett ryskt kortspel.

3 kommentarer:

  1. Härligt med paddling, så armarna får lite träning också.
    Kul att återse folk längs leden. Hur många är det som gör det här äventyret varje år? Finns någon sådan statistik? Kram Maja

    SvaraRadera
  2. Magnus Göransson13 januari 2017 kl. 09:12

    Ja det ska bli kul, ser ut att få fint väder iaf första dagen. Får se hur mycket träning det blir, vi kanske har onödigt många dagar på oss och så har vi strömmen med oss :) men då blir det skön vila istället.
    Jag tror dom har uppskattat det till ca 300 personer som vandrar hela eller delar av sträckan.

    SvaraRadera
  3. Aha jag förstår, men lite vila kan ni säkert också behöva :-)
    Jag blir sjukt sugen på att åka till NZ när jag ser alla vackra bilder. Tror jag ska titta på Sagan om ringen i helgen och få lite mer feeling.
    ha det så bra! /Maja

    SvaraRadera